در پی حمله شبه نظامیان تحت حمایت امارات "عدن"، مرکز دولت منصور هادی سقوط کرد

شبه‌‏نظامیان تحت حمایت امارات پس از چند روز درگیری با نیرو‌های وابسته به منصور هادی، کنترل عدن را به دست گرفتند.
جدایی‌طلبان جنوب یمن (شبه‌‌نظامیان تحت حمایت امارات) پس از چند روز درگیری با نیرو‌های وابسته به منصور هادی، رئیس‌جمهور (مستعفی و فراری) یمن کنترل عدن را در دست گرفتند.
بر اساس این گزارش، اعضای دولت مستعفی و فراری یمن در کاخ ریاست‌جمهوری محاصره شده‌اند.
از سوی دیگر، کمیته بین‌المللی صلیب سرخ اعلام کرد درگیری‌های شدید در شهر عدن در جنوب یمن تاکنون دست کم 36 کشته و 180 زخمی برجا گذاشته است.


در همین رابطه سازمان ملل، روسیه و آمریکا نسبت به درگیری‌های موجود در شهر عدن میان نیروهای وابسته به دولت مستعفی یمن و گروه‌های مسلح وابسته به شورای انتقالی جنوب ابراز نگرانی کرده و خواستار توقف آن شدند.
وزارت خارجه روسیه در بیانیه‌ای اعلام کرد، اطلاعات وارده حاکی از آن است که عدن یکی از بزرگترین شهرهای یمن از روز یکشنبه شاهد درگیری‌های مسلحانه است. مسکو از این حوادث که ممکن است مرحله جدیدی از درگیری‌های مسلحانه در یمن را به وجود آورد نگران است.
در این راستا، سازمان ملل هم ضمن ابراز نگرانی درباره وضعیت امنیتی موجود در یمن به ویژه عدن، اعلام کرد، تماس‌ها در سطوح مختلف برای متوقف کردن این درگیری‌ها ادامه دارد.فرحان حق، معاون سخنگوی دبیرکل سازمان ملل گفت، این سازمان بر اوضاع یمن نظارت می‌کند و از همه طرف‌ها می‌خواهد به قوانین انسانی بین‌المللی پایبند باشند. سازمان ملل از همه طرف‌ها می‌خواهد درگیری را متوقف کرده و مشکلات موجود را از طریق گفت‌وگو حل کنند.
وزارت خارجه آمریکا هم از طرف‌های درگیر خواست دست از این درگیری‌های مسلحانه برداشته و با هدف دستیابی به راه‌حل سیاسی اقدام به مذاکره کنند.
از روز یکشنبه شهر عدن یمن شاهد درگیری‌های مسلحانه میان نیروهای گارد ریاست جمهوری مستعفی و نیروهای وابسته به شورای انتقالی جنوب تحت حمایت امارات است.این درگیری‌ها زمانی شروع شد که نیروهای گارد ریاست جمهوری مانع از ورود تظاهرکنندگان به میدان «العروض» در منطقه «خور مکسر» شدند.این تظاهرات به درخواست شورای انتقالی جنوب علیه دولت احمد عبید بن دغر، نخست‌وزیر دولت منصورهادی صورت گرفت و این شورا، دولت بن دغر را فاسد خوانده و به دلیل ناتوانی آن در ارائه خدمات خواهان برکناری این دولت است.
شورای انتقالی جنوب همچنین به منصور هادی مهلت داده تغییراتی را در دولت انجام دهد و هشدار داد، در صورت عدم اعمال تغییرات این دولت را برکنار خواهد کرد.
از ریاض خبر می‌رسد رهبران دولت مستعفی یمن نیز در نشستی به ریاست عبد ربه منصور هادی، رئیس‌جمهور مستعفی این کشور بر مقابله قاطعانه با هر "شورشی" تاکید کردند و گفتند، اقدامات شورای انتقالی جنوب «کودتایی مردود» است. منصور هادی در بیانیه‌ای از ارتش یمن خواست امنیت عدن را تامین و به ساکنان آن این اطمینان را بدهد که دولت در تعامل با اوضاع توانمند است.
وزارت کشور دولت مستعفی یمن هم با بیان اینکه در مقابل این اقدامات ساکت ننشسته و براساس قانون به دفاع از خود می‌پردازد، از ائتلاف عربی خواست هرچه سریع‌تر علیه اقدامات شورای انتقالی جنوب در عدن وارد عمل شود.
در مقابل، ائتلاف عربی به رهبری عربستان از همه طرف‌ها خواست درگیری‌ها را متوقف و مذاکره کنند.
محمد آل جابر، سفیر عربستان در یمن نیز دیروز با بیان اینکه ائتلاف عربی همه اقدامات لازم رای برای بازگرداندن امنیت و ثبات به عدن به کار خواهد بست، خواستار توقف سریع همه درگیری‌ها در این شهر شد.
دعوت انصارالله از شورای امنیت برای سفر به یمن و بازدید از جنایات متجاوزان
از سوی دیگر رئیس کمیته عالی انقلاب یمن از نمایندگان کشورهای عضو شورای امنیت خواست تا به یمن سفر کرده و "شرایط ناگوار ناشی از تجاوزات عربستان و آمریکا" را مورد بررسی قرار دهند.
به گزارش شبکه المسیره، محمد علی الحوثی، رئیس کمیته عالی انقلاب یمن در صفحه شخصی خود در توییتر نوشت: ما از سفرای اعضای شورای امنیت می‌خواهیم که به یمن سفر کنند و این وضعیت فاجعه‌بار را که منجر به بزرگترین فاجعه انسانی شده، مورد بررسی قرار دهند و از شرایط قحطی و محاصره مطلع شوند.
این دعوت درحالی صورت می‌گیرد که نمایندگان شورای امنیت بین‌المللی به دعوت دولت آمریکا برای مشاهده بقایای موشک بالستیک از نوع "برکان 2 اچ" که ریاض، پایتخت عربستان را مورد هدف قرار داده بود، به واشنگتن رفتند تا از آن‌چه که آمریکا خطر موشک‌های بالستیک یمن برای عربستان قلمداد می‌کند، مطلع شوند.
شلیک موشک بالستیک یمن به فرودگاه ملک خالد ریاض
در این میان منابع خبری از حمله موشکی جدیدی توسط ارتش وابسته به انصارالله یمن به فرودگاه ملک خالد ریاض خبر دادند.
این دومین حمله موشکی به این فرودگاه است. انصارالله چهارم نوامبر(13آبان) یک موشک بالستیک به فرودگاه بین‌المللی ملک خالد در ریاض شلیک کرد.
یگان موشکی ارتش یمن وابسته به انصارالله یمن اعلام کرد، این موشک بالستیک از نوع برکان بوده که به فرودگاه ملک خالد ریاض اصابت کرده است.این در حالی است که آماری از تلفات و خسارات مالی این حمله در عربستان اعلام نشده است.
سایر اخبار این روزنامه
دعوت پژو فرانسه از ایران برای مشارکت در پروژه الجزایر رهبر معظم انقلاب اسلامی در ابتدای جلسه درس خارج فقه: هدف امریکا از انتقال داعش به افغانستان توجیه حضور خود درمنطقه است نوربخش: 21 هزار میلیارد ریال عیدی برای مستمری بگیران پیش‌بینی شده است در بیانیه اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان در اروپا تاکید شد: حذف انگیزه‌های شخصی و جناحی از ساحت اتحادیه تظاهرات گسترده علیه رژیم آل خلیفه در آستانه هفتمین سالگرد انقلاب مردم بحرین کابل: ازاین پس صلح را باید در میدان جنگ جستجو کرد هشدار حزب‌الله به رژیم صهیونیستی آمریکا و لانه گذاری داعش در افغانستان 1145 طرح گازرسانی دهه فجر در کشور بهره‌برداری می‌شود دکتر عراقچی: هدف اصلی مذاکرات هسته‌ای نه رفع تحریم‌ها بلکه تثبیت حق مسلم ملت ایران بود در پی حمله شبه نظامیان تحت حمایت امارات "عدن"، مرکز دولت منصور هادی سقوط کرد آغاز مذاکرات ملی سوریه در سوچی با پیام پوتین و سخنان لاوروف معمای رد کلیات لایحه بودجه 97 در مجلس بیانیه دیوان محاسبات درباره درخواست مسئولین برخی از دستگاه‌های اجرایی برای برگزاری مناظره رئیس کمیسیون حقوقی مجلس: نحوه بازدید 10 نماینده مجلس از زندان اوین تشریح شد وزیر نیرو: برای تامین 200 ساعت اوج مصرف برق در تابستان، سالانه هزار میلیارد تومان هزینه می‌شود پیشنهاد عجیب مناظره!